„Burn out“ efekt

„Burn out“ ili profesionalno sagorijevanje je čest pojam u današnje vrijeme. Najčešće ga povezujemo s poslom koji nosi puno stresa. Današnji tempo života, brzine i količine informacija kojima smo bombardirani, broj obaveza, kratkoća rokova za njihovo izvršavanje u mnogočemu se razlikuje načinu života i okruženju u kojem je naš mentalni i emocionalni sustav razvijan te sukladno s time prilagođen. Često se zateknemo da sjedimo pred kompjuterom obavljajući posao, istovremeno razgovarajući na mobitel i dok zapisujemo važne informacije na papir. Najčešće ćemo to moći sresti u poslovima koji zahtijevaju emocionalnu i fizičku uključenost u obavljanju određene zadaće.  Sve to dovodi do visoke razine stresa koja nas oslabljuje naš organizam, što dovodi do osjećaja bespomoćnosti, umora, iscrpljenosti i kognitivnog gubitka. To stanje nas može dovesti do točke kada se više ne možemo baviti svojim poslom i moramo potražiti pomoć stručnjaka da bi povratili balans u naš život.

 

12900085_571311203035846_811496913_nSvi imamo stresne dane na poslu, nakon kojih smo iscrpljeni, ali kod profesionalnog sagorijevanja pojavljuje se sveukupno nezadovoljstvo poslom, depersonalizacija, emocionalna iscrpljenost te percepcijom smanjenog osobnog postignuća. Frustracije mogu biti snažne u toj mjeri da nas sprječavaju u obavljanju, dobijemo osjećaj nemoći i umora, distanciramo se i postajemo cinični, gubimo ideologiju koju smo imali u početku i smatramo se manje kompetentnim, umanjujemo i obezvrjeđujemo naša postignuća u poslu. Često se ovakvo stanje zna odraziti i na naš privatan život u kojemu ispaštaju nama drage osobe. Tada smo spremniji reći ono što ne mislimo, reagirati burnije nego što bismo inače te skloniji smo sagledavati svijet lošijim nego što on zapravo je. Ako smo došli do te kritične točke sagorijevanja tada je potreban odmor, korak u natrag i pomoć stručnjaka da nam pomogne kako se nositi s novonastalom situacijom.

 

Trebalo bi raditi na prevenciji. Trebamo sebi odgovoriti na ova pitanja: u što vjerujem, za što bih umro ili živio, do čega mi je strastveno stalo, po čemu želiš biti zapamćen, kako sebe vidiš za 5 godina, te da možeš koje bi ideje proveo u svijetu? Odgovori na ova pitanja postaviti će vam ciljeve i prioritete. Načini na koje svakodnevno možemo olakšati profesionalno sagorijevanje su: važne stvari obavljati jednu po jednu, držati stvari organiziranim, male poslove ubacivati između važnih i obavljati više jednostavnih odjednom, napraviti popis stvari koje želite učiniti danas, sutra ili za tjedan dana imajući na umu svoje dugoročne ciljeve.

 

Važno je naći u danu komadić vremena samo za sebe, gdje ćemo se posvetiti svojim mislima i stanju tijela. Probati duboko disati i dovesti svoje tijelo u ravnotežu. U tome nam uvelike može pomoći i sportske aktivnosti koje nam pomažu u izbacivanju stresa iz tijela i dobitku dodatne snage za ostatak dana.

 

Bojan Iličić

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *